وزیر آموزش‌وپرورش ضمن توضیح درباره روند اجرای رتبه‌بندی معلمان گفت: به‌محض تصویب آیین‌نامه، هیئت‌های ممیزی را تشکیل و رتبه‌بندی معلمان را اجرایی می‌کنیم.

معلم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش به تشریح برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش یک سند فرداستی به نام سند تحول بنیادین داریم که در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به دلیل نظام‌مند بودنش مورد تایید رهبری بود. زحماتی کشیده شده و اقداماتی صورت پذیرفته است اما اکنون مهم‌ترین کار ما استقرار سند است.

راه‌اندازی مدرسه صالح از برنامه‌های جدی آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم

وی بیان کرد: برنامه عملیاتی اجرای سند باید تدوین و نقشه راه ترسیم شود. همکاران ما تا یک‌لایه پیش رفته‌اند، اما لایه اصلی جایی است که باید مدرسه‌محوری دیده شود. «مدرسه صالح» مدرسه‌ای است که دانش‌آموزان را برای موقعیت‌های یادگیری آماده و استعدادهای دانش‌آموزان را در ساحت‌های شش‌گانه شکوفا می‌کند. بخش اعظم کار این مدرسه، مشارکت است و رسیدن به «مدرسه صالح» یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است.

وزیر آموزش‌وپرورش با طرح این پرسش که «ما باید دانش‌آموز را برای کجا تربیت کنیم، تنها برای موفقیت در کنکور؟» گفت: ما دانش‌آموز را به‌عنوان کنشگر اجتماعی ندیده‌ایم و اگر این‌گونه بود وی را همراهِ پژوهشگر می‌کردیم. وقتی دانش‌آموز به‌عنوان سوژه و ابژه دیده می‌شود نتیجه‌اش این می‌شود که نظام ما به‌طور طبیعی یک نظام تک‌ساحتی شده و لذا مدرسه آموزش‌محور می‌شود و به پژوهش‌محوری هم نمی‌رسد.

نوری ادامه داد: اکنون سواد اسمی برقرار است. درحالی‌که باید به سواد سمت عملکردی و مدارس کارآفرین و با مسئولیت اجتماعی حرکت کنیم. لازم است سکویی برای شناسایی استعدادها طراحی و مستقر شود که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است. وقتی استعدادها شناسایی شوند همه عوامل درونی و بیرونی باید درگیر شوند تا این استعدادها را هدایت کنند.

راهکارهای جبران افت یادگیری در پی آموزش‌های غیرحضوری

وی درباره راهکارهای جبران افت یادگیری در پی آموزش‌های غیرحضوری دوران کرونا گفت: وقفه جدی اتفاق افتاد، اما خاطرمان باشد معلمان ما بسیار زحمت کشیدند و خانواده‌ها نیز تحمل کردند. بسیار سخت است که خانه محل تحصیل بشود. برای جبران وقفه آموزشی، باید نهادهای مختلف ذی‌ربط پای کار بیایند که یکی از این نهادها همین صداوسیما و شبکه آموزش است.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: جلساتی با اشخاصی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند ترتیب دادیم تا برای جبران این عقب‌ماندگی آموزشی به ما یاری کنند. طبق مطالعات، گفته شده است که دانش‌آموز با هر سال آموزش مجازیِ محض، دو سال عقب می‌افتد. ما آمادگی برای یادگیری‌های این چنینی نداشتیم و به علت عدم تسلط شاید آسیبش بیشتر هم بوده است. اکنون محتواهای تعاملی خوبی در حال آماده‌سازی است.

روند اجرای رتبه‌بندی معلمان

نوری درباره روند اجرای رتبه‌بندی معلمان نیز توضیح داد و گفت: دولت لایحه‌ای پیشنهاد کرده بود که به مجلس ارائه شد. در لایحه تقریباً می‌شود گفت که بودجه رتبه‌بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال دیده شده بود، ولی با تغییرات ایجاد شده در مجلس به نظرم بودجه آن باید به ۳۶ هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی ۷۸۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی را شامل می‌شود. طرح تغییرات مطلوبی داشت مخصوصاً برای دوره ابتدایی، همکاران استثنایی و معلمان مناطق محروم و عشایری، کاهش زمان رتبه‌ها و غیره. بخشی از آیین‌نامه تدوین و گزارش اولیه در شورای معاونین ارائه شد. شورای عالی آموزش‌وپرورش موظف شد با استفاده از کارشناسان مجرب این موضوع را به کیفیت آموزشی ربط دهد تا بتوانیم از این امتیاز خوب در راستای ارتقای سطح تربیتی نظام آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: به‌محض تصویب آیین‌نامه، هیئت‌های ممیزی را تشکیل می‌دهیم. برای سال آینده و در لایحه بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده است. در حوزه کارکنان اداری، یک عده از همکاران ما آموزشی و یک عده اداری صرف هستند که تعداد اداری‌ها که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند بسیار کم است و شاید به حدود ۱۰ هزار نفر برسد.

وظایف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

نوری با اشاره به تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدام خوبی بود. این سازمان یک سازمان تنظیم‌گر است و بر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها نظارت می‌کند چراکه باید بر اساس روش‌های تربیتی صحیح فعالیت کنند. متأسفانه در برخی جاها الگوهای تقلیدی محض استفاده یا از قواعد برنامه‌های درسی این دوران تبعیت نمی‌شد. اکنون این سازمان به‌عنوان تنظیم‌گر وارد می‌شود و خوبی‌اش این است که می‌توانیم در دوره ابتدایی انسداد مبادی بی‌سوادی را هم داشته باشیم.

طرحی برای برقراری عدالت تربیتی و آموزشی

وی افزود: ما برای استقرار عدالت تربیتی و نصیب آموزشیِ برابر برنامه داریم و اولین هدف‌گذاری ما ۱۶ استان مرزی، سپس روستاها و حاشیه شهرها و بعد دانش‌آموزان لازم‌التوجه در شهرها هستند. از نظر زیرساخت‌های فیزیکی و زیرساخت‌های منابع انسانی و روش‌ها باید امکانات لازم فراهم شود. ما می‌خواهیم از مدرسه شروع کنیم. برای محرومیت‌زدایی نیز از دایره اطراف کشور و استان‌های مرزی آغاز می‌کنیم. این طرح آماده است و به‌محض تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

به‌زودی فراخوان جذب نیرو در آموزش‌وپرورش اعلام می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ساماندهی و جذب نیروی انسانی نیز اظهار کرد: رکن رکین وزارت آموزش‌وپرورش برای ارائه خدمات به دانش‌آموز، معلم است. امروزه شاهد هستیم علی‌رغم تأکیدات و قوانین موجود، ورود نیروی انسانی غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام شده است. تربیت‌معلم یک فضایی دارد که افراد پذیرفته‌شده را تبدیل به یک معلم می‌کند.

وی ادامه داد: مسیر جذب نیرو این دو دانشگاه هستند. در کنار پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هرساله آزمون استخدامی نیز برگزار می‌شود که افراد پذیرفته‌شده باید در دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند که موسوم به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. اکنون سهمیه استخدام ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفری دریافت کرده‌ایم که به‌زودی فراخوانش اعلام می‌شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش‌وپرورش شوند.

وی با بیان اینکه در سال ۸۸ مجلس مصوبه‌ای در قالب قانون تعیین تکلیف برای جذب افرادی چون حق‌التدریس‌ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و غیره را از سر گذراند که از آن زمان ۱۲ اصلاحیه هم در مجلس به آن خورد و این افراد جذب شدند. اما اکنون خواسته‌ایم کارگروه نیروی انسانی فعال و برنامه جامع نیروی انسانی تدوین شود که دو مرحله گذر برای سال آینده و یک مرحله بلندمدت دارد که بیشتر در راستای برنامه هفتم توسعه باشد.

در بازگشایی‌ها مدارس جدی بودیم

وزیر آموزش‌وپرورش درباره برنامه آموزش‌های حضوری گفت: کاری که انجام شد بی‌نظیر بود وضعیت خوبی در کشورهای منطقه داریم. نزدیک به ۹۴ درصد معلمان دوز اول واکسن و حدود ۸۰ درصد دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان هم کمی پایین‌تر است.

وی ادامه داد: از روز اول که آمدم این موضوع را به استان‌ها منتقل کردیم و در بازگشایی‌ها جدی بودیم، نه اینکه پروتکل‌های ستاد کرونا رعایت نشود، بلکه این کار با رعایت پروتکل‌ها انجام شد و حتی امتحانات هم حضوری برگزار شد. اکنون مدارس روستایی باز هستند و میزان استفاده از شبکه شاد به ۴۴ دقیقه در روز رسیده است. زمانی که به وزارت آموزش‌وپرورش آمدم آمار استفاده از شاد ۹۰ دقیقه در روز بود و نشان می‌دهد که مدارس ما باز شده‌اند و فعالیت حضوری دارند.

وی با بیان اینکه قرارگاه حکمرانی یادگیری الکترونیکی و یادگیری تلفیقی تشکیل شده تا دانش‌آموزان برای بازگشت حضوری به مدرسه آمادگی کسب کنند، به طرح مدرسه هوشمند اشاره کرد و افزود: طرح هوشمندسازی مدارس را از سال‌های ۹۰ و ۹۱ آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۲ طرح توزیع تبلت در برخی مدارس تهران به صورت پایلوت اجرا شد که با انتقاد برخی از افراد روبرو شد و درنهایت به‌محض ورود کرونا مجبور شدیم از همان طرح استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: به‌واسطه کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش‌ داشتیم و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که هم معلمان و هم دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند. بر اساس طرح سواد دیجیتال، از امروز ۵ درصد مدارس ما کدنویسی را آغاز کردند، این اتفاق بسیار خوبی است که توانستیم رقم بزنیم و می‌تواند ما را یک‌قدم در رسیدن به اهداف سند به جلو هدایت کند.
 

کد خبر 649031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha